Konfüçyüsçülük

  • 14 Mart 2015
  • 356 kez görüntülendi.
Konfüçyüsçülük

Konfüçyüsçülük (Confucianism) M.Ö. altıncı ve beşinci yüzyıllarda Konfiiç yüs’ün kurduğu, dinsel öğeler barındıran bir yaşam felsefesi. Konfüçyüsçülük Çin’de eşsiz bir etkiye sahipti, ama bir öğrenme kaynağı ve etik bir yasa olarak Kore, Japonya, Vietnam, Hong Kong, Singapur ve Tayvan gibi ülkelerde de etkili olmuştur.Konfüçyüs (M.Ö. 551-479), siyasal şiddetin ve toplumsal düzensizliğin hakim olduğu bir çağda uyum ve düzen için atılması gerekli adımları öğretmişti.Konfüçyüs’ün (izleyicileri tarafından Analects’Az derlenmiş olan) öğretileri, Han hanedanının (M.Ö. 206 – M.S. 220) hüküm sürdüğü yüzyıllarda Çin’de devletin Ortodoks dini haline gelmiş ve 1911’e kadar bu konumunu muhafaza etmişti. Konfüçyüsçülük, soyluluğun mirasla değil, doğru ritüelleri uygulayarak ve evlada yaraşır dindarlık edimleri, karşılıklılık ve doğrulukla elde edilebileceğini öğretiyordu. Küçükler (teba veya oğlan çocukları) büyüklerine (yöneticiler, babalar) saygı göstermeli, büyükler de küçüklere sevecenlikle ve iyilik düşünerek yaklaşmalıydı.Bu fikir, “Konfüçyüsçülüğün ikinci aşaması” diye tanımlanan Mencius (M.Ö. 371-289) tarafından, insanların özünde iyi olduğunu (ilk erdem fikri), halkların adaletli davranmayan hakimlerine isyan etmelerinin haklı bir eylem olduğunu öngörecek şekilde genişletilmiştir.Yalnız hemen belirtmek gerekir ki, isyanı haklı gören yorum, İmparator’a sadakatin hiçbir şekilde tartışma konusu yapılamayacağı Japonya’da asla kabul görmemiştir.Konfüçyüsçülük, bir din olarak günümüzde sadece Güney Kore’de aktif olarak uygulanmasına rağmen, yukarıda sözü geçen ülkelerin etik, hukuksal, siyasal ve eğitim sistemlerini ciddi derecede etkilediğine kuşku yoktur. Robert Bellah (Tokugawa Religion, 1957), Konfüçyüsçülüğün modern Japonya’nın gelişmesinde, »Protestan etiğinin Kuzey Avrupa’daki rolüne benzer bir rol oynadığını ileri sürmüştür (yalnız bu yorum, Max Weber’in The Religion of China’Aak\ görüşleriyle çelişmektedir).Başka yorumcular da, Japonya’nın ve Doğu Asya’nın yeni sanayileşmekte olan ülkelerinin son zamanlardaki iktisadi büyümesinin arkasında Konfüçyüsçülüğün uyumu, otoriteye saygıyı, sadakati, hayırseverliği, meritokrasiyi, okur yazarlığı ve araştırmacılığı üstün gören bakış açısının yattığını iddia etmektedirler.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ